Jak potwierdzić prawo do spadku przed sądem?
Potwierdzić prawo do spadku można w drodze aktu poświadczenia dziedziczenia, ale również przed sądem.
W tym celu należy złożyć pisemny wniosek o stwierdzenie nabycia spadku w sądzie rejonowym właściwym dla ostatniego miejsca zamieszkania osoby zmarłej (spadkodawcy).
Nie wszyscy spadkobiercy muszą ten wniosek podpisać, wystarczy, że zrobi to jedna z nich i wymieni pozostałe osoby jako uczestników postępowania.
Wniosek możemy sporządzić sami.
We wniosku podajemy swoje dane (imię, nazwisko, adres do korespondencji) oraz dane pozostałych spadkobierców.
Jakie dokumenty dołączyć do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku?
Do wniosku o stwierdzenie nabycia spadku należy dołączyć:
- akt zgonu spadkodawcy
- akty urodzenia lub akty małżeństwa osób dziedziczących
- dowód uiszczenia wpisu sądowego (przelew na konto sądu lub znaki sądowe) w kwocie 50 zł
- testamenty w oryginale jeśli zostały sporządzone
- tyle egzemplarzy wniosku wraz z załącznikami ilu jest uczestników postępowania.
Rozprawa
Po złożeniu wniosku do sądu czekamy, aż sąd prześle nam wezwanie na rozprawę.
Może to trwać do od kilku tygodniu do kilku miesięcy.
Nie ma określonych terminów, w których sąd powinien wyznaczyć termin pierwszej rozprawy.
Termin rozprawy najczęściej zależy od ilości spraw w danym wydziale cywilnym sądu spadkowego.
Na rozprawie sąd ustala kto będzie dziedziczył po zmarłym.
Jeśli jest kilku spadkobierców, sąd ustala w jakiej części będzie dziedziczył każdy z nich.
Na zakończenie sąd wydaje postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, które stanowi podstawę do późniejszego podziału majątku spadkowego.
Anna Błach
adwokat
radca prawny
Photo by Saúl Bucio on Unsplash
***
Zapis Windykacyjny w prawie spadkowym
Obecne przepisy prawa spadkowego pozwalają osobie sporządzającej testament zapisać konkretne rzeczy ze swojego majątku na rzecz konkretnych osób.
Pamiętać jednak należy, iż ta szczególna regulacja dotyczy jedynie testamentów sporządzonych w formie aktu notarialnego [Czytaj dalej…]
{ 3 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Pani Anno,
A jeśli nie wiadomo, czy jest testament czy nie, ponieważ osoba zmarła mieszkała z konkubentk (nie mieli ślubu, ani wspólnych dzieci) i nie utrzymywała stałych kontaktów z dziećmi biologicznymi? Czy wówczas też należy złożyć standardowy wniosek z wypisaniem wyłącznie dzieci zmarłego?
można zrobić tak jak Pan mówi, można tez wskazać jako uczestnika postępowania konkubenta, ewentualnie wskazać dane konkubenta sądowi z informacja , że ta osoba może mieć wiedzę nt istnienia testamentów – ale to nie jest konieczne. Można też wystąpić do dowolnego notariusza z prośbą, żeby zwrócił się do Notarialnego Rejestru Testamentów z pytaniem czy zmarły pozostawił testamenty. Notariuszowi potrzebny jest oryginał aktu zgonu i dowód osobisty lub akt małżeństwa spadkobiercy ustawowego. Należy jednak pamiętać, że nie ma obowiązku rejestrowania testamentów, więc nie każdy spadkodawca który sporządził testament żądał jego zarejestrowania w rejestrze. Testament mógł też przecież być pisemny lub ustany.
Bardzo przyda mi się ta wiedza, pozdrawiam serdecznie.